Dużo nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych na Litwie - analiza
Do końca tego roku zainstalowanych zostanie 57 nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych na Litwie, która podobnie jak inne kraje europejskie intensywnie rozbudowuje infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych.
Kwota w wysokości 1,5 miliona euro będzie przeznaczona na projekt ze wsparcia unijnego, a kolejne 15% zostanie wydane przez gminy. Minister transportu Rokas Masiulis mówi, że celem tego ruchu będzie promowanie korzystania z samochodów elektrycznych, które pozytywnie wpływają na środowisko. Nowe stacje ładowania zostaną zainstalowane w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie, Alytus, Birstonas, Jonava, Kedainiai, Mariampolu, Mazeikiai, Neringi, Połądze, Poniewieżu, Taurażu, Telsiai, Utenie i Visaginas.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych na Litwie
Litwa właściwie dopiero od dwóch lat intensywnie rozwija rynek elektromobilności. Do tej pory udało się zainstalować względnie dużo publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych, których obecnie jest 102, a jeżeli dodamy kolejne planowane 57, okaże się, że ten mały kraj zbliży się do 200 stacji ładowania jeszcze w tym roku.
Całkowita liczba stanowisk ładowania samochodów elektrycznych na Litwie
Rynek samochodów w pełni elektrycznych
Liczba samochodów elektrycznych na Litwie nie jest duża i wynosi raptem 220 sztuk, co sprawia, że na jedną stacja ładowania przypadają 3 samochody. W przypadku użytkowania pojazdów w pełni elektrycznych, Litwini najczęściej wybierali Nissana Leafa (62 pojazdów zarejestrowanych).
Liczba zarejestrowanych samochodów w pełni elektrycznych na Litwie
Rynek samochodów hybrydowych typu plug-in
Pojazdów hybrydowych typu plug-in jest zdecydowanie mniej, ponieważ rynek tworzą tylko 74 samochody. Największym zainteresowaniem cieszy się BMW i3 Rex, Volkswagen Passat GTE i Porsche Panamera PHEV.
Liczba zarejestrowanych samochodów hybrydowych typu plug-in na Litwie
Podsumowanie
Liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych nie jest duża, ale nie jest również na tyle mała, aby nie można było poruszać się w miarę swobodnie pojazdami elektrycznymi po Litwie. Spoglądając na wielkość i liczbę ludności tego kraju trzeba przyznać, że rozwój elektromobilności zmierza w dobrą stronę, chociaż ograniczona ilość stacji szybkiego ładowania przedłuży nieco przejazd z punktu A do punktu B.
Comments