Pierwszy na świecie zeroemisyjny autonomiczny kontenerowiec
Yara Birkeland będzie pierwszym na świecie w pełni elektrycznym i autonomicznym statkiem kontenerowym o zerowej emisji. Dzięki temu statkowi Yara zredukuje przewozy ciężarówkami z napędem Diesla o 40 000 podróży rocznie. Projekt wystartował w 2017, ale dopiero teraz zaczyna wchodzić w decydująca fazę.
Zeroemisyjny statek
Autonomiczny statek został nazwany na cześć założyciela Yary Birkerlanda, który nawiązał współpracę z firmą Konksberg, która jest odpowiedzialna za opracowanie, dostawę i integrację systemów czujników, napędu elektrycznego, akumulatorów i układów napędowych. Kontenerowiec został zaprojektowany przez Marin Teknikk, który z kolei testuje SINTEF Ocean. Statek ma długość 79,5 m, szerokość 14,8 m, głębokość 10,8 m oraz pełne zanurzenie na 5 m. Nośność zeroemisyjnego statku wyniesie około 3200 ton. Yara Birkeland będzie wyposażony w automatyczny system cumowania, który nie wymaga dodatkowych przygotowań w dokach. Z kolei załadunek i wyładunek będzie odbywał się automatycznie bez udziału człowieka, za pomocą elektrycznych dźwigów i sprzętu pomocniczego. Co ciekawe, statek nie będzie miał zbiorników balastowych, ale użyje akumulatora o pojemności 9 MWh jako stałego balastu.
Praca operacyjna
Autonomiczny statek będzie pływał w odległości 12 mil morskich od wybrzeża, między 3 portami w południowej Norwegii. Aby zapewnić bezpieczeństwo, planowane są trzy centra o różnym profilu operacyjnym, obsługujące wszystkie aspekty działania futurystycznego statku. Centra te zajmą się obsługą zdarzeń nadzwyczajnych, monitorowaniem stanu, monitorowaniem operacyjnym, wsparciem decyzji, nadzorem statku autonomicznego i jego otoczenia oraz wszystkimi innymi aspektami bezpieczeństwa. Nawigacja i autonomiczne operacje statku będą wspierane przez szereg czujników, w tym radar, urządzenie do wykrywania i pomiaru światła (LIDAR), system automatycznej identyfikacji (AIS), system obrazowania i kamerę na podczerwień (IR).
Projekt na półmetku
Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się testy na mostku kontenerowym z udziałem kapitana i małej załogi. Natomiast w 2019 statek opuści stocznie i zostanie zwodowany oraz zaczną się testy autonomicznych zdolności. Pełna gotowość statku spodziewana jest w 2020 roku. Ten niezwykle ciekawy projekt na pewno będziemy obserwować ze szczególną uwagą.
Comments